Strony responsywne - miły dodatek czy standard

Strony responsywne - miły dodatek czy standard


 

Jeśli masz własną stronę internetową lub planujesz utworzenie nowej, prawdopodobnie słyszałeś skrót RWD. Co on oznacza? Dlaczego tak ważne jest, aby strona www była RWD, czyli responsywna?
 

RWD - strona dostosowana do użytkownika


Skrót RWD oznacza Responsive Web Design, czyli stronę responsywną.

Co kryje się pod tym terminem?
 
Responsywność strony polega na tym, że wykrywa ona rozdzielczość urządzenia, na jakim jest wyświetlana i automatycznie się do niego dostosowuje. Na przykład, gdy użytkownik korzysta ze smartfona, zobaczy wersję strony przeznaczoną na ekrany o mniejszej rozdzielczości.

I tak samo z dużymi ekranami. Jeśli użytkownik korzysta z dużego monitora full hd - strona wykorzysta całą przestrzeń zamiast pokazywać się  w wąskim pasku na środku.
 

Czy warto zainwestować w stronę responsywną?


Pytanie to wydaje się retoryczne jeśli spojrzymy na setki osób korzystających z urządzeń mobilnych. Smartfon czy tablet jest wygodny w użytku i poręczny. W przeciwieństwie do komputera stacjonarnego czy laptopa można z niego korzystać niemal wszędzie - w komunikacji miejskiej, w poczekalni, w centrum handlowym i bardzo często w toalecie ;).

Według statystyk z 2017 roku aż 63% Polaków korzysta ze smartfonów. Mało tego, już w 2015 roku liczba wyszukiwań w Google za pośrednictwem urządzeń mobilnych przekroczyła liczbę wyszukiwań z użyciem komputerów. Z roku na rok coraz więcej osób wykorzystuje smartfony i tablety do przeglądania internetu.
 
Rosną również oczekiwania. Klikając stronę internetową na ekranie smartfona użytkownik liczy, że wyświetlona zawartość będzie czytelna, a rozmiar czcionki dopasowany do rozdzielczości. Jeśli strona nie będzie responsywna - internauta prawdopodobnie zamknie ją nie zapoznając się nawet z jej treścią.
 
Preferencje użytkowników to jednak nie wszystko.

W lipcu 2018 roku Google zamierza wprowadzić w życie tzw. Index Mobile First - nowy sposób rankowania stron w wyszukiwarce rezygnując jak dotychczas z dwóch osobnych indeksów dla desktop i dla mobile na rzecz jednego, wyłącznie mobilnego indeksu.

W skrócie - zmiana metody indeksowania sprawi, że wersja mobilna strony będzie miała duży wpływ na jej pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania również na komputerach i jeśli Twoja strona nie jest RWD, prawdopodobnie spadnie w rankingu o kilka lub kilkanaście pozycji.
 
Warto zatem zapewnić potencjalnym klientom korzystającym z urządzeń mobilnych (a jest ich, nota bene, ponad 50%) wygodę. W innym wypadku zapewne zwrócą się do konkurencji, która stronę responsywną posiada.

 

RWD a wersja mobilna strony

Część właścicieli stron internetowych decyduje się na stworzenie wersji mobilnej strony. Dzięki temu, gdy użytkownik wejdzie na stronę za pośrednictwem smartfona lub tabletu, zobaczy wersję witryny dopasowaną do ekranu urządzenia.
 
Rozwiązanie to posiada jednak mankamenty. Po pierwsze, stwarza potrzebę stworzenia osobnych szablonów dla urządzeń desktop i mobilnych. Rozwój serwisu wymaga modyfikacji jednych i drugich szablonów co wymaga większego nakładu pracy i generuje dodatkowe koszty.

Ponadto wersja mobilna strony ze względu na swoje rozmiary jest uboższa, zawiera mniej treści, a jej layout nie jest tak imponujący jak na stronie przeznaczonej na komputery.
 
Inaczej wygląda sytuacja w przypadku stron RWD. Obie wersje bazują na jednym zestawie szablonów, a strona sama “decyduje”, którą treść wyświetlić i w jakisposób, w zależności od rozdzielczości urządzenia.

Jak założyć stronę RWD?

Strony responsywne stają się obecnie standardem, zadbaj zatem, aby Twoja strona była RWD. Jeśli planujesz stworzenie strony upewnij się, że firma, z której usług korzystasz, ma w swojej ofercie strony responsywne. Możliwe jest również zmodyfikowanie istniejącej strony, by była responsywna ale najczęściej nakład nie jest to opłacalne i najlepiej zrobić nowy, nowoczesny serwis w wersji responsywnej.

Polecamy

Kontakt

Zapytaj co możemy zrobić dla Ciebie

Wyślij zapytanie

lub zadzwoń +22 343 42 42
Używamy Cookies